Doprovodný vůz pro projekt Sen o Dakaru – je rozhodnuto

Při minulé expedici do Dakaru s Liazkou a Jirkou Moskalem byla jako novinářský doprovodný vůz vybrána Toyota Hilux připravená v dílnách Martina Macíka. Tato Toyota splňuje předpisy FIA pro cross country a může se při jihoamerické Rallye Dakar pohybovat po trati speciálních zkoušek. Musí tedy zvládnout jízdu i v tom nejextrémnějším africkém terénu. Nutno říci, že jsme byli s chováním Macíkovy Toyoty nadmíru spokojeni a nemohli jsme si ji vynachválit.

Při přípravách další expedice – tentokráte s Tatrou a Karlem Lopraisem, jsme hledali auto s podobnými parametry. Našli jsme ale vůz, který Macíkovu Toyotu po všech stránkách převyšuje. Nový Nissan NP300 Navara.

Svými papírovými parametry jednoznačně vítězí nad svými konkurenty (Ford Ranger, Toyota Hilux, VW Amarok). Bylo třeba zjistit, jak je na tom nová Navara v praxi. Přijali jsme tedy nabídku od Nissan Europe účastnit se testovacích jízd v polském Grodku nad Dunajcem a nutno říci, že jsme nelitovali.

První dojem z nové Navary je spíše rozpačitý, na náš vkus je auto na offroad až moc nafešékované. Netváří se jako tvrďák do každého terénu. Veliká radost ale nastala již při prvním usednutí za volant. Sedadla, která vypadají na první pohled jako každá jiná, působí při usednutí spíše jako anatomické sedačky používané v závodních a doprovodných vozech pro dálkové rallye. Později se nám dostává vysvětlení – jde o výzkum NASA. Kvalita sedadel je pro nás moc důležitá, plánujeme ujet denně i více jak tisíc kilometrů.

První dojmy na silnici – řízení, brzdy, akcelerace – vše velice příjemné – hlavně to zrychlení – pocitově 2x větší než v Hiluxu. Motor se překvapivě dobře sbírá již od 1500 otáček. Oproti Hondě CR-V, kterou běžně využíváme pro akce zaměřené na bezpečnost silničního provozu, jen nepatrně tvrdší podvozek. Nesmíme ale zapomínat, že řídíme pick up.

Ta pravá radost začíná až na offroadové části testování. Mysleli jsme, že půjde o nějaké projíždění louží na zablácené louce. Přítomnost sanitky ale naznačuje náročnější terén. Zapínáme 4×4 a přijíždíme na start. Nastupuje k nám instruktor. Na jeho radu přepínáme na redukovanou 4×4, zařazujeme dvojku a vyjíždíme. Následují pasáže s prudkým klesáním a navazujícím prudkým stoupáním. Brodíme se vodou, blátem, projíždíme úseky, které vypadají tak náročně, že hrozí vážné poničení vozu. Instruktor nás ale nabádá, ať se nebojíme. Auto si prý poradí samo. Poradilo. Poradilo si i se stoupáním rozrytým terénem a poměrně ostrou zatáčkou lemovanou urostlými keři, stromky a kameny. Stačilo jen přidat plyn, Nissan se trochu zavrtěl a zdolal tu hrůzu jako že nic. Byl to absolutní zážitek z jízdy terénem, který se tvářil jako velmi obtížně sjízdný. Místy nám připadalo, že Nissan řeší ty složité situace jaksi za nás. Uzávěrku zadního diferenciálu a klesací asistent nebylo ani třeba použít. Možná je vyzkoušíme až v saharských dunách.

Původně jsme měli v plánu doprovodný vůz připravit po vzoru Macíkovy Toyoty. Nyní je jisté, že to nebude potřeba. Ve španělské továrně, kde tento skvělý Nissan vyrobili, již udělali téměř všechnu práci za nás. Stačí jen přezout na pneumatiky vhodné do hlubokého jemného písku africké Sahary, namontovat šnorchl pro zvýšené nasávání vzduchu do motoru doplněný o zařízení nazývané cyklon. Ten působí jako odstředivka oddělující i ten nejjemnější písek od vzduchu nasávaného. Poslední úpravou bude namontování střešní zahrádky se světelnou rampou nezbytnou pro noční jízdy Mauritánií a Západní Saharou. Původně plánované úpravy na podvozku vozidla se ruší. Sériový podvozek nám plně vyhovuje.

Nová Navara má před sebou důležitý úkol – doprovázet závodní Tatru 815 HAS s Karlem Lopraisem za volantem a zároveň poskytnout zázemí a služby pro filmový tým vedeným velezkušeným scénáristou, režisérem a hlavně kameramanem Jaroslavem Jindrou. Nissan jako filmařské auto má proti Toyotě ještě jednu obrovskou výhodu. Skříňová nástavba korby je nově vybavena na obou stranách otvíracím oknem – již nebudeme muset pokaždé, když potřebujeme nějakou věc z druhé poloviny zavazadlového prostoru, vyndávat všechno ven a opětovně skládat zpátky. Hurá!

Z Nissanu NP300 Navara máme opravdovou radost. Umí toho mnohem více, než jsme čekali – 3,5 tuny „na kouli“, tunu na korbě, 190 koní a 450 NM točivého momentu, a spotřeba téměř poloviční oproti Macíkově Toyotě! To, že dává Nissan na novou Navaru pětiletou záruku a zdvojnásobuje servisní intervaly, svědčí o tom, že v továrně novému modelu – co se do kvalit materiálů a jejich zpracování – opravdu věří.

Nové Navaře věříme i my, a proto jsme si ji vybrali na cestu dlouhou přes 15 000 kilometrů těmi nejnáročnějšími offroad cestami, kde se střídají rozbité kamenité pisty Mauritánie s hlubokým pískem Sahary a náročnými terény malijské savany.

Přijměte naše pozvání na slavnostní start expedice Sen o Dakaru s Karlem Lopraisem a přijďte nám popřát mnoho pohodových kilometrů a šťastný návrat.